Korábban is írtam már a mozgó büfé indításáról, most egy bővített változat következik a http://foodtruckr.com/category/how-to-start-a-food-truck/ bejegyzései alapján. Külföldön (Amerikában) nagy hagyománya van a mozgó büféknek -angolul food truck-, így több tapasztalattal is rendelkeznek egy mozgó büfé indítását illetően, viszont mások a törvények, szabályok is.
Mozgó büfé indítása:
-
Mozgó indításakor ez egyik legfontosabb a büfében árusított ételek jellegének, kultúrájának meghatározása. Milyen nemzet ételét szeretnénk árusítani?
-
Üzleti terv készítése:
Tapasztalatok, háttér leírása.
A mozgó büfé „küldetése”.
Milyen hiányt pótol a piacon?
Kik a potenciális vásárlók?
Pénzügyi információk, finanszírozási igények.
Jövőbeni célok, tervek.
A cég leírása: cégnév/mozgó büfé elnevezése.
Milyen ételeket, menüt kínál és kiknek?
Piac elemzés: mekkora a piac, konkurencia.
Marketing és reklám: milyen hirdetési felületen éri el közönségét, közösségi média használata, honlap, vásárlók visszacsábítása, akciók.
Mennyit kell eladni, hogy nullán legyen?
Indulási költségek, állandó kiadások (üzemanyag, fenntartási költségek, élelmiszer-alapanyag)
-
Egyedi eladási ajánlat: nem próbál mindenkit megszólítani, hanem az ideális vásárló körvonalazása a cél. A rajongó, aki értékeli az ételek frissességét, a gyors kiszolgálást és az alacsony árakat.
Készítsen listát arról, amit árulni szeretne.
Alapanyagok összeírása, ételek összeállítása a menühöz.
A lista szűkítése.
Terület feltérképezése. Milyen mozgó büfék vannak, mi az ami még nincsen.
Fontolja meg:
Az árusítani tervezett étel könnyen elkészíthető mozgó büfében?
Milyen tárolóhelyet fog kialakítani az alapanyagoknak és a berendezéseknek?
Szükséges-e további hűtött helyiség a hűtött alapanyagoknak?
Mennyi idő alatt készül el egy átlagos étel?
Mennyi ételt tud elkészíteni egyszerre?
Mennyi az ételek előkészítésének átlag költsége, és hány adag ételt kell eladni ahhoz, hogy megtérüljön az egész?
Egyszerű menüt könnyebb tervezni, kevesebb alapanyag kell hozzá.
Az alapanyagok legyenek kiváló minőségűek.
- Próbálja ki a recepteket.
-
Menü tervezése. Az ételeket a mozgó büfébe tervezett konyhában készítse el.
Ki kell számítani az egy-egy adag ételhez szükséges alapanyagok mennyiségét.
Legyen esztétikusan tálalva az étel.
Teszteltessük le a tervezett menüt barátokkal, rokonokkal. Készíthetünk egy kérdőívet, amelyben osztályozhatják a vendégek az ételeket íz/alapanyag/látvány/minőség/állag alapján vagy egyéb szempontok szerint.
Finomítson a menün.
-
Járjon utána a helyi vonatkozó törvényeknek.
-
Megfelelő helyszín keresése a parkoláshoz. Egy jó parkolóhely meghatározza a vásárlók számát. Jó helyszín lehet egy forgalmas utca, egy bevásárlóközpont parkolója, fesztiválok helyszíne (külföldön már létezik „food truck festival”, ahol több tucat mozgó büfé vonul fel és kínálja specialitásait).
-
Egészségügyi szempontok: az ételek előkészítésének, tárolásának higiéniai szabályai. Az ételek tárolási hőmérsékletének betartása. (Különösen fontos a húsfélék, tejtermékeknél).
Higiéniai szabályok az ételek elkészítésére vonatkozóan, pl. kézmosás, kesztyű. Az autó takarítása.
-
Engedélyek, tanúsítványok elkészítése (HACCP, ÁNTSZ engedély)
-
Élelmiszer hulladékok biztonságos megsemmisítése.
-
Sürgősségi alap a váratlan kiadásoknak.
-
Mozgó büfé vásárlása/bérlése:
Mekkora mozgó büfére van szükség?
Használt, átalakított, felszerelt furgont vásárol vagy egyénileg alakítja át elképzelései szerint? Minden lehetőségnek megvannak az előnyei és hátrányai. Egy használt autó mindig olcsóbb, mint az új, és a berendezés is adott, viszont hamarabb előfordulhatnak meghibásodások.
Az új furgon költséges lehet, viszont jó darabig nem kell aggódni a meghibásodások miatt.
-
Biztosítás. Az autóra, az üzletre, az alkalmazottakra.
-
Megbízható szerviz az autó karbantartására. (www.rakterhutok.hu)
-
Márka építés: a mozgó büfé arculatának kialakítása (név, logó, menü kínálat, menü design, autó design, honlap design), - legyen egységes, megjegyezhető, felismerhető. A büfé neve legyen jól olvasható, a logó tükrözze az ételek jellegét. A honlap legyen könnyen megtalálható a keresőben. A honlapon legyen feltüntetve elérhetőség (jó, ha van egy facebook rajongói oldal is), a cég története, egy rövid bemutatkozó, a menü fényképekkel, és egy heti táblázat, ahol láthatjuk, hogy mikor-hol lesz megtalálható a mozgó büfé.
-
Facebook oldalt érdemes létrehozni, és folyamatosan posztolni, merre jár a mozgó büfé, és milyen ételeket ehetünk. Az emberek többsége használja a közösségi oldalakat. Nálunk legelterjedtebb a facebook.
-
Gondoskodni kell az ételek elkészítéséhez szükséges edényekről, eszközökről, valamint a tálalásához szükséges eldobható tányérokról, dobozokról, poharakról, szalvétáról... A kiszolgálást eldobható kesztyűben végezzük. Szükségesek még tisztítószerek is a mozgó büfé tisztán tartásához.
-
POS rendszer beállítása: hardver -pl a pénztárgép, számítógép- és hozzá tartozó szoftver. A POS szofvterrel érdemes kezelni a készpénz forgalmat, bankkártyás fizetéseket, leltárt, jelentések készítése.
Mozgóbolt, mozgó büfé kialakítása használt és új autókból: http://rakterhutok.hu/mozgobolt