Május végén pont került a megtett úttal arányos díjrendszert meghatározó törvényre. A július elseje után fizetendő díjat a 3,5 tonnánál nagyobb összes tömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és a főutakon egyaránt.
A magyar úthálózat kijelölt részein, összesen 6513 kilométer hosszan kell majd útdíjat fizetni, ami több mint 2000 fizetős szakaszt jelent. (Az érintett utak térképét ezen a linken keresztül érhetik el: www.utdij.hu)
Az elfogadott törvény nem tartalmazza a tarifákat. Azt külön végrehajtási rendelet szabályozza, amelynek tervezete már olvasható a kormányportálon. A díj mértéke függ az út típusától, a jármű nagyságától, tengelyszámától, valamint annak környezetvédelmi kategóriájától, az évszaktól, napszaktól és az út által érintett terület minőségétől is. Eszerint jármű-kategóriánként főút használatánál 21,23 forinttól 36,75 forinton át akár 67,60 forint is lehet a felső kategóriába sorolható gépjármű útdíja. Gyorsforgalmi utakon a legalsó (J2) díjkategóriába tartozó gépjárművek kilométerenkénti útdíja 49,90 Ft. A középső (J3) kategóriába tartozók 70,02 forintot fizetnek, míg a legfelső (J4)-es díjkategória 108,38 forint lesz. A legalacsonyabb szorzó értéke 0,8, a legmagasabb szorzó értéke 1,2 a legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolt járműveknél. Ez az összeg azonban maximált, nem lehet nagyobb az átlagos díj 175 százalékánál.
Egy zárószavazás előtti módosító indítvány elfogadásával a parlament felhatalmazta a kormányt, hogy rendeletben állapítsa meg a mezőgazdasági termelők élőállat-szállítást és – a mezőgazdasági termények betakarításának idejére – a mezőgazdasági termények szállítását végző saját gépjárművei díjmentességének részletes szabályait. A legutolsó hírek szerint sajnos nem lesz érdemi engedmény ebben a körben sem. Legfeljebb a termelők saját járművei kapnak időszakos engedményt.
A díj valamilyen mértékben biztosan a megbízókra terhelődik majd tovább a fuvarozóktól, illetve beépül a termékek árába. Ez pedig költségemelkedést és áremelkedést jelent, ami végső soron az inflációban is nyomot fog hagyni. Ezt azért lehet biztosra venni, mert a fuvarozásé eddig is rendkívül erős versenypiac volt Magyarországon, s emiatt a piacon tartósan jelen lévő vállalat jelentősen, tartósan nem tud eltérni a piaci versenyben kialakult árszínvonaltól. Itt ismét emlegetni kell a határvonalat. 3,5 tonnás járműig nem érinti e törvény a szállítási tevékenységet. Márpedig az élelmiszer-szállításban e kis kategóriának igen jelentős szerepe van. Gondoljunk a viszonylag kis távolságú frissáru-szállításra.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete 2005 óta tárgyal a kormányokkal az e-útdíj bevezetéséről, amit többek között az is indokol, hogy az országon áthaladó külföldi kamionok jelképes összeget, mindössze 3375 forintot fizetnek tranzitdíjként. E tárgyalásokon kezdetben arról volt szó, hogy csak az autópályákon lesz e-útdíj, és csak a nagy teherbírású járművek számára, a tarifa pedig húsz forint körül lesz kilométerenként. Ehhez képest július 1-jétől gyorsforgalmi úton több mint száz forint, főúton csaknem hetven forint is lehet a tarifa.
A cikk folytatása itt: Élelmiszer Online