HTML

Hűtős autó blog

Hűtött áru, fagyasztott élelmiszer szállítással valamint egyéb hűtést igénylő szállítással foglakozó cégek blogja hasznos, érdekes és naprakész információkkal.

Bejegyzések

Címkék

adó (1) ÁFA (10) agrárbank (1) állat szállítás (2) állófűtés (1) animáció (2) átalakítás (1) átalakítások (2) autó (4) baromfi (6) belső kialakítás (1) bio (2) bio élelmiszer (1) bor (1) Budapest (1) busz (2) carrier (1) Carrier (2) catering (1) e-útdíj (5) e-útdíj mentesség (2) Eger (1) egészség (1) élelmiszer (8) élelmiszeripar (1) emeletes busz (1) energia (2) esküvő (1) eurofrigo (1) Eurofrigo (1) fagyasztás (1) fagyi (2) fagyis autó (7) fagylalt (4) fagylalt története (1) fánk büfé (1) fashion truck (2) fejezetek a hűtés történetéből (3) Fólia és Klíma Kft (1) food truck (4) Food Truck Show 2015 (1) Food Truck Show 2016 (1) frozen yogurt (1) furgon (1) furgon átalakítás (2) fuvarozás (1) gazdálkodás (1) gofri (1) gomba (2) görög (1) gyógyszer (2) gyógyszerszállítás (1) gyógyszer szállítás (1) HACCP (3) hal (1) halas autó (1) halottszállító (1) hal szállítás (1) hamburger (1) hazai termék (1) homeopátia (1) hőszigetelés (1) hot-dog (1) hús (17) húsgyár (1) húsipar (13) hússzállítás (2) Hússzövetség (1) hűtés (8) hűtés története (7) hűtő (5) hűtő-fűtő berendezés (1) hűtőautó (16) hűtőberendezés (1) hűtőkocsi (4) hűtős (5) hűtős autó (22) hűtött áru szállítás (1) hűtő berendezés (1) ikarus (1) india büfé (1) italos autók (1) ízesített tej (2) Jamie Oliver (1) jármű átalakítás (3) jég (4) jégkocka (2) jégkrém (1) jégkrém készítés (1) joghurt fagylalt (1) jótékonyság (1) jövő (4) karácsony (2) kecsketej (1) kínai (1) klíma (3) kürtőskalács (1) lángos (1) LEADER program (1) légkondicionálás (1) magyar (1) magyar mezőgazdaság (1) Málta (1) mikulás (1) mirelit (1) mobil borozó (1) mobil kávézó (3) mobil pizza (2) mozgóbolt (20) mozgóbüfé (30) mozgó abc (3) mozgó árusítás (15) mozgó bolt (3) mozgó büfé (27) mozgó butik (1) mozgó divat (2) mozgó könyvtár (2) mozgó pizzázó (1) múlt (1) napelem (1) naposcsibe szállító (3) öko (1) ökotermék (1) online (1) pályázat (3) Pécs (1) pékség (1) pizzás autó (1) QR-kód (1) raktérhűtés (2) raktérhűtő (3) raktér szigetelés (1) reklám (4) rekord (1) Renault (1) retro (2) sajt (3) sajtos autó (2) sertés (16) sertésállomány (1) sörös autó (1) süteményes autók (1) szállítás (5) szigetelés (2) tanya (1) tej (11) tejágazat (1) tejes autó (4) tejes autók (2) tejes kocsi (2) tejipar (2) tengerpart (1) termelő (1) Tesco (1) tévhitek (1) thermo king (1) Thermo King (2) tojás (3) üzlet (1) üzletláncok (1) városnéző busz (1) vega furgon (1) vegetáriánus (1) Veszprém (1) VHT (1) videó (4) virsli (1) víz (3) Volkswagen T1 (2) vonat (1) waffel (1) Willis Haviland Carrier (1) zanotti (1) Zanotti (4) zöldséges autó (5) zöldséges autók (2) zöldségszállító (4) Címkefelhő

Naptár

szeptember 2017
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Facebook

A dobozba zárt fagylalt titka

2013.06.24. 09:31 :: Hűtős autó blog

Egy érdekes és a blogunkhoz kapcsolódó cikk jelent meg az Élelmiszer Online magazinban:

A nyár legkedveltebb édességét évezredek óta fogyasztják, és noha kezdetben még csak a kiváltságosok adózhattak a hűs élvezetnek, ma már az élelmiszeripar egyik legjövedelmezőbb szezonális termékének számít.

Nemrégiben az a hír járta be a világsajtót, hogy Róma egyik legfelkapottabb helyszínén, a Spanyol lépcsőkhöz közeli fagylaltozóban 20 ezer forintnak megfelelő eurót számoltak fel brit turistáknak néhány gombócért. Még az olasz főváros polgármesterét is megdöbbentette a helyi üzletpolitika, ezért személyesen kért bocsánatot a szigetországi városlátogatóktól.

fagyi.jpgAz ókori Rómában nem keltett ekkora felháborodást a drága élvezet, elfogadott volt ugyanis, hogy a fűszerekkel és gyümölcsökkel megbolondított jég vagy hó csak a kiváltságosok osztályrésze. Néró császár valódi ínyencnek számított: több száz kilométerről is képes volt jeget hozatni, hogy elkészíttesse a mézzel, ibolyával, fahéjjal és gyümölcsökkel kevert fagylaltféleséget. Luxusnak számított a hideg csemege az ötezer évvel ezelőtti Kínában is, ahol hóból, tejből és gyümölcslevekből keverték össze a ma inkább sörbetnek, mint fagylaltnak nevezett különlegességet.

Marco Polo éppen kínai utazása során ismerkedett meg és hozott magával fagylaltrecepteket, hogy aztán egész Itáliában elterjedjen a hűs nyalánkság készítése és fogyasztása. Az előállítási technológia kezdetben meglehetősen körülményes volt: mély vermekben tárolták a havat és a gleccserjeget, hogy azt ízesítsék. Az 1500-as években egy szicíliai cukrásznak támadt az a korszakalkotó ötlete, hogy elkülönítse a masszát a hűtő közegtől, vagyis hogy a fagylaltkészítő edényt hűtse le, ne pedig a belevalót.

A hideg nyalánkság rajongóinak leginkább a szintén szicíliai származású Francesco Procopio előtt kell fejet hajtaniuk. A Párizsban élő cukrász 1686-ban nyitotta meg Procope nevű még ma is működő kávéházát, ahol – mivel kiváló limonádét készített – kezdetben csak citromfagyit szolgált fel vendégeinek, akik közül gyakorta kóstolgatta a különlegességet Voltaire, Rousseau és Diderot is. A hűsítő ízletesség akkor válhatott tömegcikké, amikor az ipari forradalom a konyhába is betört.

A gépesítéssel a fagylaltkészítés központja átkerült Amerikába. Nancy Johnson, egy philadelphiai háziasszony találta fel 1846-ban a kézzel hajtható fagylaltgépet, amelynek jéggel bélelt tartályában forgott egy kisebb – ez utóbbiban hűlt és a gép karjának tekerésével keveredett a massza. Innen már csak egy lépés volt az üzemszerű gyártás, amelyben Harry Burt járt az élen. Az újító cukrász youngstowni gyárában az 1920-as években kísérletezte ki a pálcikás megoldást. Csokoládémázzal öntötte le a jégkrémet, és a tesztalanyként használt lánya szerint bár az ízével nem volt gond, a nehézkes elfogyasztásával annál inkább.

A végső megoldáshoz az ötletet a kisfia szolgáltatta, aki maszatolás ellen a jégkrémbe helyezett pálcikát javasolta, így az édesség könnyedén ehetővé és hordozhatóvá vált. Nem csak az előállításban, a marketingben is jeleskedett Harry Burt, aki mozgó járművekről (triciklikről, kisebb kocsikról) árulta az egyre népszerűbbé vált jégnyalókát. Európában sem kellett sokat várni a tömeggyártásra. A harmincas években olyannyira felkeltette az édesség a nürnbergi Theo Schöller vállalkozókedvét, hogy fivérével gyárat alapított.

A kis üzemben kezdetben kézzel öntötték formába a jégkrémet és helyezték bele a pálcikákat. Naponta 10-12 ezret gyártottak és manuálisan csomagolták viaszos papírba, illetve arany- vagy ezüstszínű fóliába. Ma a zárt technológiai rendszerben készülő hűs nyalánksághoz nyers tejet, tejport, cukrot és savóport is használnak. A masszát főzés után homogenizálják, pasztörizálják, majd lehűtik mínusz 35 fokra.

A cégek számára nem annyira a gyártás, mint inkább a szállítás költségei okoznak fejfájást, a gyártósorról lekerült terméket ugyanis olyan autókban kell eljuttatni az üzletekbe, amelyekben tartható a jégkrém állagának megőrzéséhez szükséges hőmérséklet. Az, hogy mekkora üzlet manapság a dobozba zárt fagylaltgyártás, jól mutatja, hogy a Nestlé termékeket is gyártó észak-yorkshire-i R&R Ice Cream céget nemrég 715 millió fontért vásárolta meg egy francia kockázatitőke-befektető cég.

Kapcsolódó cikkünk: http://hutosauto.blog.hu/2013/02/13/variaciok_fagyis_autora

Fagyis autók kialakítása: http://www.rakterhutok.hu/mozgobolt

Szólj hozzá!

Címkék: fagylalt fagyi jégkrém mozgó árusítás

A bejegyzés trackback címe:

http://hutosauto.blog.hu/api/trackback/id/tr735375339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.